Jak vybrat tandemové kolo?

Při výběru tandemového kola se musíte zamyslet nad tím, jak jej budete využívat. Základní otázky, které pokládáme jsou:

  1. kdo na něm bude jezdit - výška, váha, věk a výkonnost,
  2. v jakém terénu se bude jezdit - silnice, špatné nebo jen zpevněné cesty (nebo dokonce terén),
  3. jakou rychlostí se hodláte řítit krajinou 
  4. kolik kilometrů ročně asi najedete.
K usnadnění orientace v možnostech, které nabízíme, by mohl posloužit tento přehled.
U jednotlivých charakteristik tandemových kol lze měnit na Vaše přání vše, co si zamanete. Od geometrie rámů a jejich velikosti přesně podle Vašich výšek, přes jednotlivé komponenty až po barvy, či doplňky.

Podle použití
  1. tandemové kolo silniční (klasická výbava silničních kol - Shimano či Campagnolo, berany, úzké pláště 23-28x622 mm, čelisťové, cantilevrové, nebo "V" brzdy, řazení Dual-Control, převody na 2/3 talíři 30 - 42 - 52(56)z. Tento tandem je určen především pro kvalitní povrchy a nejvíce zde asi vynikne ta skutečnost, že se síly dvou jezdců sčítají. Není pak problém pohybovat se po silnicích rychlostí 40 - 70 km/h.
  2. tandemové kolo trekingové (vybaven bývá řadami Shimano pro MTB - Alivio, Deore…, nebo komponenty SRAM s technologií GripShift) rovná, nebo ergonomicky tvarovaná řídítka, brzdy "V" z vybrané sady, nebo hydraulické (ráfkové či kotoučové) kola 37x622, převody na trojtalíři od horských 22-32-42z. až po silniční 30-42-52z. Nejčastěji se snažíme o největší talíř 48z.
  3. tandemové kolo "horské" od předchozího se liší jen velikostí svých kol a tedy i pevností, průchodností terénem a snadnější ovladatelností. Určen je však především na udržované cesty a hlavně na asfaltový povrch. Pro jízdu terénem je pak nutné "vyzbrojit" tandem odpruženou vidlicí, zesíleným rámem, co nejkvalitnějšími brzdami a superpevnými výplety.

Podle materiálu rámu
  1. Cr-Mo který má optimální pevnost a přitom si zachovává dostatečnou pružnost.
  2. Duralový, který se při velkých průměrech trubek vyznačuje maximální tuhostí a je vhodný pro silovou jízdu (silniční tandemy), případně pro horské odpružené tandemy. Duralový rám částečně odstraňuje jednu nectnost tandemů, a to snahu rámu při jízdě nepřenášt energii šlapání do otáčivého momentu zadního kola, ale do nepříjemného vlnění a kroucení celého tandemu.
Podle velikosti rámu
  1. Pán - pán:  klasická tandemová stavba 
  2. pán - pán s diagonálními výztuhami:  pro dálkovou cykloturistiku, umožňující lépe ovládat plně naložený tandem a podstatně také zvyšuje tuhost celého rámu.
  3. Pán - paní: vzadu snížená rámová trubka
  4. Pán - paní s vyztuženou vzpěrou od sedlové trubky
  5. Paní - pán
  6. Paní - paní

Podle typu brzd
  1. "V" brzdy: za sucha a při celkové hmotnosti osádky do 160 kg mají dostatečnou účinnost
  2. ráfkové hydraulické brzdy: naprosto dostatečná účinnost za jakýchkoli podmínek
  3. kotoučové brzdy: vhodné pouze při zesílených 48 paprskových výpletech.
Pro tandemová kola je vhodná kombinace dvou odlišných brzdových systémů zvláště při dlouhých sjezdech, kdy při použití pouze ráfkových brzd dochází k přehřátí ráfků a k poškození plášťů, při intenzivním brždění kotoučovými brzdami pak může dojít k jejich zadření.